Postępowanie z odpadami w gabinecie. Ważne zmiany.

Temat odpadów medycznych kilkukrotnie gościł na blogu, wszak materia jest ważna.

O prawidłową gospodarkę odpadami dba Sanepid, Marszałek Województwa, Wojewoda. Każdy z tych organów swoje kilka stówek za nieprawidłowości może dołożyć, dlatego warto mieć wszystko poukładane.

Dziś jednak temat odpadów medycznych pojawią się znowu, nie tylko z racji jego istotności, ale i dlatego, że od niego zaczęła się moja przygoda z blogiem.

Pierwszy wpis dotyczył właśnie tematyki odpadów medycznych i ciut po ponad roku historia zatoczyła koło.

Zleciało…To fakt.

Tempa jednak nie zwalniam i informuję, że Ministerstwo Zdrowia pracuję nad nowym rozporządzeniem w sprawie sposobu postępowania z odpadami medycznymi.

konfa_slask-290x290Obecnie obowiązujące rozporządzenie wygasa bowiem 24 stycznia 2016r. i trzeba je zastąpić.

Czy zostaną wprowadzone jakieś rewolucyjne zmiany w sposobie postępowania z odpadami medycznymi dla gabinetów stomatologicznych?

Rewolucji nie będzie, ale do zmian trzeba będzie się dostosować. Zasadniczo rozwiązania pozostaną podobne, choć nie już takie same.

Nie zmieni się obowiązek segregacji odpadów w kolorowych workach (czerwone, żółte, inne), i obowiązek posiadania sztywnych czerwonych pojemników na odpady o ostrych krawędziach.

Nowością jest obowiązek posiadania dla danego kodu odpadu opisanego kodem pojemnika bądź stelażu z nożną dźwignią pedałową. Został poszerzony obowiązek opisu worków z odpadami: dzień i godzina otwarcia oraz dzień i godzina zamknięcia, kod odpadu oraz nazwa podmiotu.

Nowością będzie również obowiązek pakowania odpadów o kodach 180103* (tzw. wysokozakaźne odpady medyczne) w de facto podwójne opakowania: wewnętrzne i zewnętrzne. Dla tej grupy odpadów zostanie wprowadzony obowiązek ich dodatkowego oznaczenia zapisem „MATERIAŁ ZAKAŹNY DLA LUDZI„.

Novum będzie też termometr w lodówce na odpady oraz bliskość (w kontekście urządzenia chłodniczego) do umywalki z bieżącą wodą ciepłą i zimną.

Szczególnie ten ostatni wymóg może okazać się kłopotliwy dla tych podmiotów, które mają lodówkę na odpady w ostatnim kącie gabinetu, bez bezpośredniego bądź nawet pośredniego dostępu do umywalki. Wówczas, aby nie narażać się na konsekwencje finansowe podczas kontroli Spanepid warto zastanowić się nad doprowadzeniem w pobliże mediów z wodą.

Do przygotowań jest jeszcze chwilę czasu, gdyż projekt jest na etapie konsultacji bez mała 100 podmiotami.

Do usłyszenia!

3 thoughts

  1. Witam serdecznia.Otóż ostatnio miałam w gabinecie audyt zewnętrzny i są zastrzeżenia odnośnie procedur mycia lodówki po każdorazowym oddaniu odpadów firmie zajmującej się utylizacją.Nic z tego nie rozumiem .Nie znalazłam też opisu na stronach internetowych.O co chodzi?Pozdrawiam

    1. Pani Jolanto – nie bardzo rozumiem, o jakim audycie Pani mówi ? W związku z czym był to audyt wykonywany – z ISO ? Nie wiem też, jaką treść procedury Pani posiadała oraz co i dlaczego wzbudziło zastrzeżenia. trudno zatem odnieść mi się do Pani wpisu. Pozdrawiam

Odpowiedz na „RenataAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *