Postępowanie z odpadami w gabinecie. Ważne zmiany.

Temat odpadów medycznych kilkukrotnie gościł na blogu, wszak materia jest ważna.

O prawidłową gospodarkę odpadami dba Sanepid, Marszałek Województwa, Wojewoda. Każdy z tych organów swoje kilka stówek za nieprawidłowości może dołożyć, dlatego warto mieć wszystko poukładane.

Dziś jednak temat odpadów medycznych pojawią się znowu, nie tylko z racji jego istotności, ale i dlatego, że od niego zaczęła się moja przygoda z blogiem.

Pierwszy wpis dotyczył właśnie tematyki odpadów medycznych i ciut po ponad roku historia zatoczyła koło.

Zleciało…To fakt.

Tempa jednak nie zwalniam i informuję, że Ministerstwo Zdrowia pracuję nad nowym rozporządzeniem w sprawie sposobu postępowania z odpadami medycznymi.

konfa_slask-290x290Obecnie obowiązujące rozporządzenie wygasa bowiem 24 stycznia 2016r. i trzeba je zastąpić.

Czy zostaną wprowadzone jakieś rewolucyjne zmiany w sposobie postępowania z odpadami medycznymi dla gabinetów stomatologicznych?

Rewolucji nie będzie, ale do zmian trzeba będzie się dostosować. Zasadniczo rozwiązania pozostaną podobne, choć nie już takie same.

Nie zmieni się obowiązek segregacji odpadów w kolorowych workach (czerwone, żółte, inne), i obowiązek posiadania sztywnych czerwonych pojemników na odpady o ostrych krawędziach.

Nowością jest obowiązek posiadania dla danego kodu odpadu opisanego kodem pojemnika bądź stelażu z nożną dźwignią pedałową. Został poszerzony obowiązek opisu worków z odpadami: dzień i godzina otwarcia oraz dzień i godzina zamknięcia, kod odpadu oraz nazwa podmiotu.

Nowością będzie również obowiązek pakowania odpadów o kodach 180103* (tzw. wysokozakaźne odpady medyczne) w de facto podwójne opakowania: wewnętrzne i zewnętrzne. Dla tej grupy odpadów zostanie wprowadzony obowiązek ich dodatkowego oznaczenia zapisem „MATERIAŁ ZAKAŹNY DLA LUDZI„.

Novum będzie też termometr w lodówce na odpady oraz bliskość (w kontekście urządzenia chłodniczego) do umywalki z bieżącą wodą ciepłą i zimną.

Szczególnie ten ostatni wymóg może okazać się kłopotliwy dla tych podmiotów, które mają lodówkę na odpady w ostatnim kącie gabinetu, bez bezpośredniego bądź nawet pośredniego dostępu do umywalki. Wówczas, aby nie narażać się na konsekwencje finansowe podczas kontroli Spanepid warto zastanowić się nad doprowadzeniem w pobliże mediów z wodą.

Do przygotowań jest jeszcze chwilę czasu, gdyż projekt jest na etapie konsultacji bez mała 100 podmiotami.

Do usłyszenia!

3 thoughts

  1. Witam serdecznia.Otóż ostatnio miałam w gabinecie audyt zewnętrzny i są zastrzeżenia odnośnie procedur mycia lodówki po każdorazowym oddaniu odpadów firmie zajmującej się utylizacją.Nic z tego nie rozumiem .Nie znalazłam też opisu na stronach internetowych.O co chodzi?Pozdrawiam

    1. Pani Jolanto – nie bardzo rozumiem, o jakim audycie Pani mówi ? W związku z czym był to audyt wykonywany – z ISO ? Nie wiem też, jaką treść procedury Pani posiadała oraz co i dlaczego wzbudziło zastrzeżenia. trudno zatem odnieść mi się do Pani wpisu. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *