Zestaw przeciwwstrząsowy w gabinecie stomatologicznym – obowiązek, kontrole, konieczność, wygoda ?

Przeprowadzałem ostatnio pełen proces przekształcenia praktyki zawodowej w podmiot leczniczy. Jak zawsze w tego typu zleceniach, lekarze mają mnóstwo pytań, w zasadzie o wszystko, nawet o to, co już sami teoretycznie powinni widzieć z racji prowadzonej wcześniej praktyki zawodowej. Nie mniej wolą mieć absolutną pewność tak co do prawa, jak i praktyki jego stosowania, pytając osobę specjalizującą się w tej dziedzinie. Założenie skądinąd słuszne i godne pochwały.

konfa_slask-290x290

I tak podczas ów współpracy przy powstawaniu podmiotu leczniczego, lekarz zapytał, czy zestaw przeciwwstrząsowy w gabinecie stomatologiczny jest wymagany przepisami prawa?

Słowem: czy jest obowiązkowy ?

Zakładam, że wiesz, co to jest zestaw przeciwwstrząsowy. Jeżeli nie, to można opisać go, jako

zestaw produktów leczniczych, które mogą być doraźnie dostarczane przez lekarza lub lekarza dentystę w związku z udzielanym świadczeniem zdrowotnym w stanie zagrożenia życia człowieka celem jego ratowania 

Cały spis produktów leczniczych wchodzących skład zestawu możesz znaleźć klikając w podany link. Skład zestawu jest uregulowany Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 stycznia 2011r. (Dz.U.2011.18.94).

Nie ma wątpliwości, że część przyjmowanych przez Ciebie bądź u Ciebie Pacjentów, to Pacjenci z tzw. podwyższonej grupy ryzyka. Alergie, choroba wieńcowa, cukrzyca, problemy z ciśnieniem, astma, epilepsja – to przecież niemal codzienne schorzenia osób w poczekalni każdego gabinetu.

Tym samym nagłe zagrożenie zdrowotne może pojawić się nieoczekiwanie u Pacjenta gabinetu stomatologicznego. Choć większość z nich ma charakter łagodny, jednakże niekiedy przebieg jest poważniejszych i może stanowić bezpośrednie zagrożenie życia, co wymaga bezzwłocznej interwencji lekarskiej ze strony personelu medycznego.

Choć według brytyjskich badań, aż 30% wszystkich niepożądanych epizodów chorobowych objawiających się w gabinetach stanowią przesłanki omdlenia, to niestety ale występują również: ataki serca, zawały mięśnia sercowego, zespoły wieńcowe, hipoglikemia, odczyny alergiczne czy odczyny anafilaktyczne.

W tych właśnie momentach zestaw przeciwwstrząsowy jest często ratunkiem życia. W skład zestawu wchodzą bowiem produkty lecznicze, takie jak: adrenalina, dopamina, atropina, amidaron, hydrokortyzon, forosemid.

Nie trzeba nikomu mówić, w jakich stanach są te produkty podawane, a ja już na pewno nie będę się tutaj wymądrzał.

Zatem z punktu widzenia funkcjonowania placówki medycznej, jaką jest gabinet stomatologiczny, wydaję się, że zestaw przeciwwstrząsowy – przynajmniej w części produktów leczniczych – jest elementem niezbędnym. Trudno sobie bowiem wyobrazić, że w sytuacji typowych sytuacji w gabinecie zagrażających życiu (atak serca, czy atak astmy), pacjent nie może liczyć na pomoc.

Przepisy prawa nie ustanawiają jednak bezwzględnego obowiązku posiadania zestawu przeciwwstrząsowego.

Co zatem z kontrolą organów?

Czy i kto może kontrolować, skoro brak obowiązku ?

Na pewno zestawu – o ile się znajduje w gabinecie – nie mogą kontrolować organy sanitarne. Słowem – Sanepid nie ma prawa choćby zerkać na zestaw, a już na pewno kontrolować jego kompletność, czy daty ważności produktów leczniczych. Niestety, nie zawsze tak to wygląda….

A NFZ ?

Tutaj odpowiedź jest podobna. W zarządzeniach Prezesa NFZ dot. warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie stomatologiczne brak jest wymogu posiadania zestawu.

Takiego obowiązku nie kreuję również ustawa prawo farmaceutyczne, ustawa o świadczeniach ani rozporządzenie MZ w sprawie ogólnych warunków umów. Warto o tym pamiętać, bowiem nierzadko się zdarza, że podczas kontroli stomatologów, kontrolerzy Funduszu punkt po puncie odhaczają obecność produktów leczniczych wchodzących w skład zestawu. Takie działanie w sposób oczywisty nie znajduje oparcia w prawie, szczególnie że część produktów nie jest zwyczajnie dostępna dla lekarzy stomatologów.

W takiej sytuacji należy od razu zgłosić zastrzeżenia do protokołu kontroli. Warto o tym wiedzieć !

To by było na tyle ! Na razie 😉

Do usłyszenia !

12 thoughts

  1. Witam! A jakie są wymogi dotyczące kontroli terminu ważności zestawu przeciwwstrząsowego? Czy jest gdzieś doprecyzowane kto powinien to robić i jak często? Dziękuję:)

    1. Wymogi są takie same, jak przy każdych produktach leczniczych – sprawdza je kierownik placówki, a gdy go nie ma osoba upoważniona przez podmiot właścicielski lub on sam. Częstotliwość jest taka, jak wymagają tego daty przydatności produktu na opakowaniu. O ile pamiętam, za posiadanie produktu leczniczego po jego terminie przydatności grozi mandat do 5.000 zł !

  2. To jest kolejny przykład nadgorliwości u kontrolerów z NFZ.
    Co piszą wtedy w protokole kontroli? Bo zapis powinien być taki : „świadczeniodawca nie posiada kompletnego zestawu przeciwstrząsowego. Zgodnie z wymogami …….}. i w tym miejscu podają przepis prawa, który nakłada obowiazek na świadczeniodawcę.
    A przepisy z 200o roku, które powołał w komentarzu Szymek, już nie obowiazują.

    1. Panie Szymonie, podany przez Pana akt prawny ponad wszelką wątpliwość został derogowany, a co za tym idzie utracił obowiązywanie. Proszę nie wprowadzać czytelników w błąd. Pani Gabriela ma w pełni rację.

      1. Przepraszam, nikogo nie chciałem wprowadzić w błąd. Taką informację znalazłem na ISAP.

        Swoją drogą: mam gabinet odebrany przez PSSE jeszcze za czasów obowiązywania niniejszego przepisu. W sierpniu 2012 r. potrzebowałem uzyskać aktualną decyzję opiniującą pomieszczenia praktyki zawodowej, stąd wystąpiłem do PSSE z wnioskiem o jej wydanie. W wyniku całej procedury otrzymałem od PSSE decyzję, w której przywołano niniejszy przepis.

  3. Zapowiedziano kontrlę z Urzędu Wojewódzkiego.Mam udostępnić m.in. ,,zestaw p/wstrząsowy”.Czy ien urzą może tego wymagać.Pilne!Pozdrawiam

  4. Jezeli lekarz posiada taki zestaw a w sklad zestawu wchodza wyroby medyczne jednokrotnego lub wielokrotnego uzycia w tym aparat ambu, maseczki to pracownicy Inspekcji Sanitarnej maja prawo zapytac o ich daty waznosci oraz sposob postepowania po uzyciu (procesy dezynfekcji i sterylizacji produktow wielokrotnego uzycia).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *